Issuet er, at vi reelt både mangler en angriber og en offensiv midt, hvis Callum sælges.
Så medmindre Ross og Al Hajj (jeg formoder Al Hajj rykkes ned) pludselig udvikler sig til et kanon 10’er par bag en ny angriber, så står vi med en stor udfordring selv med dygtig angriber på holdkortet. Og Bakiz, ja.. Ham tror vi vist ikke rigtigt på mere. Riisgaard kan måske snart blive et okay aktiv med lidt held.
Men konklusionen lige nu er vel, at vi har svært ved at skabe chancer selv med McCowatt på holdkortet.
Hvordan bliver det så ikke uden?
Vi kan selvfølgelig godt opleve, at en ny angriber gør det nemmere at skabe chancer. Meeen. Det er nok lidt naivt at tro, at vi samlet set kommer til at være mere målfarlige med en ny angriber, hvis vi sælger McCowatt. Også fordi vi slet ikke kan forvente, at en ny angriber kommer til at gøre en reel forskel lige nu - eller resten af sæsonen for den sags skyld. For det er nu engang sådan det går med mange af de spillere, vi køber.
Derfor ligger løsningen på det her nok mest hos træneren.
Kent var god til at finde løsninger, når vi havde den slags udfordringer. F.eks. i vinteren for 2.5 år siden, hvor jeg syntes vi stod med to svage 10’ere. Løsningen blev Tonni og Thordarson, der endte som vel nok forårets største profiler.
For længere tid tilbage var juletræet løsningen.
Men jeg synes, MDK står med en markant ringere kvalitet og dermed en markant sværere opgave. Kent havde også henad vejen sværere og sværere ved det.
Men der ligger så også et ansvar i, at der er blevet brugt, vist nok, fire millioner på Riisgaard. Spørgsmålet er, om vi kan/skal bruge så mange penge på noget, der mest er til fremtiden med de akutte problemer, vi står overfor. Også om han er den rigtige type. Der kommer måske også til at blive stillet spørgsmål til, om vi skulle have en ny midterforsvarer, især hvis Ganchas bliver.
Vi er i hvert fald nødt til at være ultra, ultra selektive ift., hvor vi bruger vores penge. Ender vi måske med at sige, at de kunne være brugt anderledes? Ja, det gør vi muligvis. Men det er dælme heller ikke let. Især ikke når vi har ret mange steder på banen med et behov for noget nyt.
Men ja. Stor udfordring til den gode MDK. Vi må se, hvordan han løser det. Indtil videre kæmpe thumbs up for, at han har fået os til at spille så godt, som vi indtil videre har gjort i Superligaen.