Jeg ser lige, at Gift Links har forlænget med AGF, selvom han havde interesse fra Ligue1, Championship og Belgien.
Han har det så godt i Århus/Danmark, som han kalder for sit “happy place”, at han ikke har lyst til at skifte et andet sted hen. Han har så stor glæde ved klubben, hverdagen og omgivelserne, at han bare gerne vil blive.
Og det er jo ikke en Hr. Hvemsomhelst. Tipsbladet har lige kåret ham til bedste venstreback i Superligaen.
Grunden til at jeg nævner det her er, at jeg synes, vi selv har brug for den slags cases. Folk der binder sig, selvom de kan tjene mere andre steder. Folk der bare kan li klubben. Har klubfølelse, om man vil.
Jeg synes evigt og altid, vores spillere bare vil væk hurtigst muligt. Ofte bliver der endda halvvejs smækket med døren på vej ud. Selv af vores ‘egne drenge’.
Rent sportligt er det ærgerligt, fordi det går udover kontinuiteten. Vi har ikke mange øverst i hierarkiet, der binder sig til klubben, og det smitter vel også af internt i truppen, forestiller jeg mig. Indirekte er der også delvist det, der nager mig lidt med Nicolai Larsen uden at skulle sætte den debat i gang igen.
Et andet eksempel kunne også være Falk fra OB, som jeg også forestiller mig kunne ha tjent mere andre steder. Det må næsten ha indflydelse på at skabe en god kultur intent i truppen, når stjerner som Falk eller Links kommer med et statement, der siger: “Jeg vil bare gerne spille her.”
Det er lidt som om, at vi aldrig har de spillere, der på den måde vælger os til. Til gengæld render Sebastian og RC rundt hos vores ærkerivaler, bare lige for at tvære det ud i ansigterne på os.
Lønnen hos AGF er sikkert også en faktor. Men selvom Links nok tjener omkring 350.000 om måneden, hvilket trods alt gør en mand relativt velhavende over noget tid, så ser man jo typisk, at spillere gerne vil fordoble den løn, hvis de kan. Og mon ikke, han kan fordoble, hvad end han tjener nu i udlandet.
Der er vores topløn lidt mere i en kategori, hvor man nok blot anskaffer sig en lidt større bil, lidt større hus, men ikke for alvor lægger noget til side, som Brøndbys og AGF’s bedste spillere lidt nemmere kan.
Men stadig. Jeg synes, det er ærgerligt, at vi ikke ser det hos os. Jeg tror også, det ville ha masser af indflydelse på fansenes opbakning. For mig har det haft negativ indflydelse på min interesse, fordi jeg godt kan blive ramt af en følelse af, at de allesammen alligevel bare er nogle grådige lejesoldater, når det kommer til stykket. Man føler på den måde ikke den samhørighed med spillerne, som man potentielt kunne. Og det vil for mange alt andet end lige have negativ indflydelse på, hvor meget man har lyst til at bakke op. Personligt tror jeg, at det her har en del med at gøre, at der ikke er flere på stadion, selvom vi mest taler om dårlige resultater og manglende indkøb i den forbindelse.
Jeg håber, vi inden for en nogenlunde overskuelig fremtid vil se Robert Skov eller på lidt længere sigt måske en Dolberg tjekke ind på Søholt. Måske kommer Alexander Lind til at savne SIF og Jylland så meget, at han vil hjem, selvom han ‘kun’ tilbydes 180.000 om måneden (for ham skal vi selvfølgelig sprænge lønskalaen for, hvis det mod alle odds skulle blive en mulighed).
Kunne Mark Brink blive så træt af at være bænkevarmer, at han vil til SIF igen? Salquist?
Jeg synes, vi har stærkt brug for, at nogle af vores helte vil hjem. Eller at nogle af vores nuværende/kommende profiler/stamspillere forpligter sig til klubben.