Shearer Jeg prøver at være optimistisk, selvom alle advarselslamper lyser rødt i mine øjne.
Når det er sagt, kan jeg godt se nogle klare fordele ved den strategi, vi er i gang med. SIF kan blive en langt mere attraktiv klub for unge talenter, der ønsker en reel vej til Superligaen. Samtidig kan vi måske tiltrække nogle af de store - og måske lidt utålmodige - talenter fra FC Midtjylland, som søger spilletid på højeste niveau.
Vi har netop vundet bronze i U19 Ligaen, hvilket vidner om, at vi råder over nogle af landets største talenter. Derudover har vi to spillere på U19-landsholdet, som ikke bare fik international erfaring, men også spillede en afgørende rolle i går med to sikre scoringer på straffespark. Vi har denne sommer faktisk haft fire landsholdsspillere i aktion, hvornår er det sidst sket? William Møller banker også på døren.
Det er resultatet af, at SIF gennem flere år har investeret massivt i talentudviklingen. Jeg håber og tror, at klubben bevæger sig i retning af den model, som FC Nordsjælland har haft stor succes med, hvor udvikling af egne talenter har ført til transfers for enorme beløb. Det er en forretningsmodel, som kan være afgørende for en klub på SIF's størrelse.
Når det er sagt, synes jeg også, at SIF er blevet mindre ambitiøse på den korte bane. Vi er gået fra at tale om top 6 - og måske endda medaljer - til primært at håbe på at undgå nedrykning. Det er et markant skifte i ambitionerne.
Jeg synes også, at vi leger med ilden ved ikke at have en rutineret målmand. Presset på en ung keeper kan blive enormt. Hvis Aske laver et stort drop allerede i første kamp, kan stemningen hurtigt vende sig imod ham. Det er desværre vilkårene som målmand. Talenter laver fejl og spørgsmålet er, om vi giver dem de bedst mulige rammer for at udvikle sig.