Humlebien
Jeg synes, at det isoleret er svært at sige, at det bare skyldes manglende råderum. For mig er det også forkerte sportslige beslutninger, som kunne have gjort en forskel, men som altid er svært at sige noget om på bagkant.
Men helt isoleret synes jeg, at den manglende spilletid til talenter har været en fejl og når man ser på Bøndergaards niveau i FCF, så forstår jeg ikke, at KN ikke har spillet ham mere. Der har været meget snak om dårlig kemi, også i mine kilder, men var han lykkes, så havde vi haft et salgsobjekt, som kunne have været skudt af allerede her i vinter eller måske til sommer for en markant højere sum. Jeg synes heller ikke, at vi har set nok til Boesen eller Julius, som har præsteret til mere, når de har fået chancen. Bevares, ikke som profiler men med tegninger til, at fast spilletid kunne have løftet dem mere og hvor de ikke har været voldsomt dårligere end de startende. Problemet har jo nok været, at det dels ikke ligger til KNs natur at spille de unge ind (Pelle fik dælme også et langt tilløb) og dels at det bare er risky at spille unge ind på et hold, som har kvaler i forvejen.
Samtidig har råderummet også været brugt på fejlskud som Montano, Carlsen, Pyndt m.fl. hvoraf især de to sidstnævnte på papiret lovede markant mere, end man fik.
Umiddelbart virker råderummet jo væsentligt mere fleksibelt og forøget. Vi kommer ikke til at se køb af nye mursten og pengene bliver i klubben - i hvert fald over en fem årig strategiperiode (hvis de holder, hvad de melder ud). Men det er klart, hvis de ikke formår at vedligeholde salgspotentialet i klubben og kun henter nulboner, så er vi lige vidt. Her har vi til gode at se, hvad fanden de vil med Melker, ligesom Clemmensen var et kæmpe mysterium. Wikmann har vi også til gode at se noget som helst fra og sådan kan man blive ved. Det er vel kun Westh, som vi har set potentiale fra indtil nu? Al Haj, var på papiret hos mange en drømmesigning, men er jo heller ikke stemplet ind.
Så i stedet for råderum så er der sådan set kun to-tre spørgsmål tilbage:
1) Er scoutningen god nok?
2) Skulle vi hente færre, men dyrere spillere og så spille med egne talenter?
3) Er Kent og Knudsen gode nok til at træne dem, som vi henter bedre eller er overpræsentationen indtil nu mere held og taktisk dygtighed end træningsmæssig dygtighed?
Alle 3 spørgsmål kan der jo ikke gives entydige svar på, da det stritter i alle retninger, men det er jo åbenlyst, at noget kunne være bedre på alle tre parametre og at vi nok ikke har hentet godt nok til den spillestil, som vi gerne har villet og den kompromisvillighed vi har set på spillestilen har næsten kun gjort det værre, da dem, som passede til den gamle spillestil bliver dårligere i den nye og mere direkte. Fx Tonni og Bakiz, men nok også de to Mads'er.