Therkildsen
Jeg er flittig lytter af mediano, hvor det i årerne omkring ejerskiftet blev heftigt debatteret og hvor de tal jeg har nævnt figurerede i podcasterne om AaB, hvor blandt andet en fyr fra rød Aalborg deltog som Aab-ekspert.
Derudover læste jeg i 2025 via nedenstående link om AaBs økonomiske situation og regnskaber.
Fra 2019 til 2024 har AaB samlet set solgt spillere for 141 mio. kr. Men holdes indkøb op mod salg, er overskud på transfers på 61 mio kr. i perioden eller godt 12 mio. kr. i snit årligt.
Og underskuddet på driften i samme periode er på 131 mio. kr.
Trods et overskud på spillersalg på 61 mio. kr. i perioden, så er klubbens underskud i perioden på 131 mio. kr. Der skulle altså sælges spillere i niveauet 32-38 mio. kr. årligt (afhængigt af om vi tæller 2019 med) for at sikre at regnskabet gik i nul. (Dette selvfølgelig uafhængigt af andre indtægter).
Billedet mudres dog lidt af deres afskrivninger og sportslige deroute. Derfor er ovenstående tal om årlige indtægter fra transfers i budgettet lidt højere end de tal som blev omtalt i mediano i 2023-2024 i tiden omkring ejerskiftet.
Ovenstående tal kommer fra AaBs regnskaber og kommer fra denne kilde: https://steenhouman.com/2025/04/30/fodbold-aab-money-changes-everything-the-smiths/
En kilde som er god at benytte, hvis man skal have indsigt i de danske klubbers økonomi.
Så med al respekt, så er det ikke noget jeg bare hiver ud af bagenden 😊