Det tog også mig lidt tid at nå igennem filosofiafsnittet. Det er høj klasse. Jeg var fuldstændig på mht. Ødipus og klumpfoden, Fortuna og alt det i starten.
Grunden til fodbold er så fedt er nemlig fire ting. At du ikke kan holde/gribe bolden. Det store element af tilfældigheder. De store øjeblikke som kommer af at det er så svært at score. Alt det er I inde på.
Og så IMO den sidste genialitet. Hvor håndbold har en fast, dyb forsvarslinie som giver et ekstremt ensidigt kampbillede og hvor ishockey har en højere forsvarslinie, som giver et tredelt, men stift kampbillede. Der har fodbolden med den dynamiske linie et helt andet taktisk kampbillede som giver meget varierede kampe.
Der hvor afsnittet så desværre falder til jorden er Anders Foghs forudindtagede holdning til værdiord. Vores værdiord er nøje udvalgt og fungerer virkelig godt. Overskud er kontroversielt i den økonomiske betydning, men det ER jo det hele den nuværende strategi bygger på. Det var en nødvendighed for at overleve, det var et valg man tog for at få ro og det er sådan vi har skabt de forudsætninger vi nu har. Det er et flot mål og som vi har vendt tidligere, så spiller det godt sammen med at vi er et hold og en by, som via ejendomsselskabet tager fra byen OG giver tilbage til byen, med byfornyelse. Man kan jo godt rynke på næsen af ejendomsdelen, men man kan også bare tænke det som byen og den lokale forankring.
Format er dejligt dobbelt i den måde vi har en spillestil og rød tråd, men også den måde man opfører sig. Ordentlighed og gentleman delen i den oprindelige sport. Og viljen fordi vi vil det og flinkeskolen ikke står i vejen for elitefokus.
Jeg er enig i at kunstgræsset stikker ud som modsætning til naturen og skønheden som er byen, området - og fodboldholdet. Men, det giver så noget nærhed/lokalt fordi mange kan spille derinde og i øvrigt er det her jo inde i byen. Vi spiller jo i rødt som byen, ikke i grønt og blåt, som naturen rundt om.
Jeg håber I vil vende tilbage og have filosofien in mente i kommende samtaler, som I allerede har gjort med Lorents. Godt arbejde!