Tjaeh.
Hvis vi skal lege med karakterer, så synes jeg at 02 med pil ned er mere passende. Det ville være klart dumpet at rykke ud.
Jeg synes ærligt talt, at vi som klub er 1-2 år bagud i forhold til et nødvendigt skifte og en større omstrukturering.
Jeg ved godt, at mange gerne vil beholde både Kent Nielsen, Nicolai Larsen og Gammelby, men hvis vi skal have en realistisk chance for at udvikle os næste sæson, så kræver det fornyelse. Ikke nødvendigvis panik eller revolution, men et reelt skifte i tankegang. En revideret spillestil, større fokus på spillere der passer til den måde vi vil spille på, især med kunststofbanen i mente, og et bedre forhold mellem fans og klub.
Jeg kan ikke sidde og pege på en konkret ny træner. Det er jeg ikke kvalificeret til. Men jeg håber heller ikke, at man bare går med Michael Hansen, fordi han er det trygge og velkendte valg. Vi er simpelthen for indspiste med de samme navne hele tiden. Prøv noget nyt. Find en spændende træner i divisionerne eller måske fra udlandet.
Det samme gælder scouting. Der skal simpelthen arbejdes mere seriøst og langsigtet. Westh, Montano og Al Haji har bare ikke været godt nok. Samtidig skal man passe på med at forcere de unge spillere. De skal bygges op gradvist, ligesom man gjorde med Pelle Mattsson. Stüker er blevet udstillet alt for mange gange på backen.
Og så er der forholdet mellem fans, klub og stemningen omkring holdet. Jeg synes personligt, det er ekstremt ucharmerende at høre “fuck Trivela” blive råbt konstant, mens folk står klædt i sort og skriger ad klubben. Det skaber bare en kløft mellem de syngende fans, resten af tribunen og klubben selv.
Det var også den stemning, jeg oplevede til fanarrangementet, hvor nogle klappede af capoens ret usammenhængende kritik, mens mange andre bare stod og rystede på hovedet. I dag på tribunen hørte man også flere grine af “Drewsen-børnene” og tale nedladende om fangrupperingerne. Det bliver hurtigt fans mod fans mod klub, og det gavner ingen.
Samtidig virker det heller ikke som om, Trivela rigtig tør træde i karakter, sikkert fordi enhver beslutning bliver mødt med latterliggørelse eller vrede. Nu kommer der en ny fanzone, men det alene løser jo heller ikke problemerne.
Og ja, man vil selvfølgelig undgå Esbjerg-tilstande. Derfor bliver Kent Madsen siddende. Men det betyder heller ikke, at alt bare er godt nok, som det er nu.
Nogle virker til at tro, at hvis Nicolai Larsen får en ny kontrakt, Trivela smutter, og Kent bliver erstattet af en lokal nobody, så er klubben reddet. Så simpelt er det jo ikke.
Vi har haft 10 år med tre pokalfinaler, en pokaltitel, bronze og omkring fem år i træk i Superligaen. Det er objektivt set imponerende for Silkeborg IF.
Men nu er tiden kommet til at forny os og finde nye takter. Jeg tror bare ikke på, at løsningen er mere juletræssystem, hurtigere talent-fremskyndelse og interne fan-konflikter. Vi er nødt til at tænke nyt og stå mere sammen som klub og fanbase. Men det er desværre meget urealistisk, og kan ironisk nok, blive klubbens fald de kommende år. AaB har jo ikke ligefrem fået gavn af den fankonflikt der er. Det er jo decideret tåkrummende at se deres fans i sort, lave den ene barnlige protest efter den anden, og det preller hverken af på dem de protestere imod (her snakker vi succesfulde forretningsmænd versus fodboldbøller) eller spillet på banen.
Men vi er nok favoritter til at dumpe næste års sæson hvis tilstandene forsætter som de er nu.