Jeg har svært ved at forstå, hvorfor Silkeborg IF på forhånd udpeges som favorit mod FC Fredericia på søndag.
For det første viser den aktuelle formkurve, at Fredericia er et mere stabilt hold lige nu. De har leveret point konsekvent og fremstår velorganiserede, især defensivt, hvor de er svære at bryde ned. SIF har derimod haft udsving i præstationerne, og spillet har ikke altid hængt sammen over 90 minutter.
For det andet matcher Fredericias spillestil SIF dårligt. Fredericia står kompakt, er disciplineret i presset og dygtige til hurtige omstillinger. Det er netop den type modstander, Silkeborg ofte har haft problemer med, fordi deres spil er afhængigt af flow, boldtempo og plads mellem kæderne – noget Fredericia sjældent giver væk.
Derudover bør forskellen i motivation ikke undervurderes. Fredericia har meget at vinde og spiller med en klar sult og intensitet i hver duel. SIF, som ofte forventes at dominere, kan nemt ende i en kamp, hvor tålmodigheden bliver testet, og frustrationerne sniger sig ind, hvis tingene ikke lykkes tidligt.
Endelig mener jeg, at favoritværdigheden i høj grad bygger på navn, historik og Superliga-baggrund – ikke på det, der sker på banen lige nu. Hvis man isoleret ser på form, kampbillede og match-up, er det svært at argumentere for, at SIF går ind til kampen med et tydeligt forspring.
For mig ligner det derfor mere en helt åben kamp end en opgave, Silkeborg bare “skal” vinde.