For mig handler det ikke om pessimisme, men om nogle ret tydelige strukturelle tegn i truppen og strategien lige nu.
Truppen er blevet for tynd på kvalitet og erfaring
SIF har i flere vinduer solgt profiler uden at erstatte dem 1:1 på niveau. Strategien med at sælge dyrt og købe billigt kan fungere – men kun hvis rammeprocenten på indkøb og talentudvikling er høj. De sidste par år har der været for mange spillere, som enten ikke har slået igennem eller stadig er uprøvede. Det efterlader et hold uden nok spillere, der kan afgøre tætte kampe.
For meget ansvar lagt på uprøvede spillere
Navne som Ross, Berger, Simmelhack, Rami og flere andre kan blive gode – men lige nu er de projekter, ikke garantier. Hvis stammen i næste sæson skal bestå af spillere, der endnu ikke har vist stabilt Superliga-niveau, er risikoen enorm. Man kan ikke overleve i bunden på potentiale alene.
Resultaterne er ikke længere “overperformance”
Kent Nielsen har i flere sæsoner fået mere ud af materialet end forventet. Men hvis man går fra at overpræstere til blot at præstere “ok”, så bliver virkeligheden tydelig: truppen er måske bare ikke stærk nok. Når marginalerne vender, falder man hurtigt ned i nedrykningskampen.
Hvis SIF både skal udvikle unge spillere, holde fast i spillestilen og samtidig hente resultater i et presset forår, kan man ende med ingen af delene. Og hvis talentudviklingen ikke reelt bærer holdet, så står man uden hverken fundament eller point.
At sælge for meget mere, end man investerer for, kan være sund økonomi – men sportsligt betyder det, at man konstant spiller med et hold i genopbygning. Med 3-4 profilsalg om året bliver fejlmarginen minimal. Ét dårligt vindue kan være nok til at tippe balancen mod nedrykning.
Jeg tror ikke nødvendigvis, SIF er et dårligt hold – men jeg synes, vi ligner et hold, der er blevet lidt for ungt, lidt for tyndt og lidt for afhængigt af, at udvikling sker hurtigere end realistisk. Hvis ikke flere af de unge tager et stort skridt allerede nu, så kan foråret blive langt, og så er nedrykning pludselig ikke et skræmmebillede, men et sandsynligt scenarie.
Dette inlæg kunne godt have været i en anden tråd - men i kraft af, at den udspringer af ovenstående transfer-skriv, endte den her.
Beklager #mod hvis det strider.