forzajuve
Igen, en af de ting, som jeg også har gået at forestillet mig, eller haft konspirationstanker om, om man vil - at det her med Larsen ikke ligefrem lugter af en Kent Nielsen-beslutning. Som i slet ikke.
Og igen. Det kan jo sagtens være, at det er en Stüker-beslutning. Kent Madsen også måske. Peder Knudsen også, who knows. Måske influeret af de stærkeste stemmer fra ungdomsafdelingerne. Men det kan også være en retning, der primært kommer fra amerikanerne.
Som jeg har forstået det, og det er faktisk ret afgørende for alt med transfers, så er der et sportsligt udvalg som vist nok består af Stüker, Knudsen og Nielsen.
Når der skal hentes en ny spiller, så skal to af de tre sige god for ham. Ellers sker handlen ikke.
Men jeg har efterretninger på, at det f.eks. kun var Kent Nielsen, der ville ha Orazov. Stüker og Knudsen sagde nej. Men det fik KN trumfet igennem udenom den almindelige praksis. Formentligt godt hjulpet på vej af nogle års enorm succes.
Gad vide, om den magtkamp, som faktisk ganske tydeligt foregår (tydeligt pga. udtalelserne fra KN om Larsen) handler om, at det nu er Stüker (og måske Knudsen og ungdomsafdelingens) tur til at få sin vilje….?
Eller handler det om, at det er amerikanerne, der skal ha deres vilje, fordi de skal tjene penge?
Det er ikke til at vide.
Men jeg vil næsten gå så vidt som at sige, at vi nu ved, at der foregår en slags magtkamp. Der ER lidt kurrer på tråden.
For det er umiddelbart den mest kontroversielle/illoyale udtalelse Kent nogensinde er kommet med, når det handler om interne forhold i klubben. Jeg tænker i hvert fald som absolut minimum, at der er mange i klubben, der tænker, det er unødvendigt at sige sådan, når der foregår det enorme arbejde med og er de store investeringer i de unge.
Jeg er selv splittet omkring det. Jeg anerkender, at det er svært at diskutere med en vinder. Og Kent Nielsen er en vinder. Og jeg synes også som udgangspunkt, at de bedste skal spille. Ligesom jeg synes, det er fedt, at 40-årige Jesper Hansen bare kører med klatten, uagtet hvad jeg mener om klubben derude østpå.
Men jeg anerkender også, at vi driver en forretning. En træner som KN vil alt andet end lige tænke kortsigtet. Han vil ha succes nu. Og tænker ikke meget mere end en sæson eller to frem. En træner kan ikke engang vide, om han er ansat om to år.
Stüker er nødt til at tænke tre, fem og otte år frem. Amerikanerne har formentlig et endnu længere blik ud i fremtiden.
KN ved selvfølgelig også godt, hvilken klub han er ansat i. Men jeg tror også, han tror så meget på sine evner til at skabe et vinderhold her og nu, at han har svært ved at erstatte alle de erfarne med unge og mere ustabile. Faktisk tror jeg, han tror så meget på sine evner, at han har haft en lille tro på endnu et mesterskab. At det så ‘kun’ blev til pokal, bronze og en masse europæiske kampe er der nok ikke mange, der for alvor er kede af, andet end måske lige ham.
Jeg taler i datid her. For det trækker nok op til begyndelsen på enden på vores ‘Anden Storhedstid’. Og nok også enden på Kent Nielsens regeringsperiode.
Ikke at det her behøver at ende med, at han siger op eller bliver fyret pga. det her - men han bliver jo heller ikke yngre.