Therkildsen De har i hvert fald aldrig tjent så mange penge som de gør nu. Man kan fælde mange dårligdomme over den nuværende struktur, men den er utrolig underholdene. Og hvis folk synes den er underholdene, så bruger de også flere ressourcer på at følge ligaen. Både en 14 og 16 holds lige-udstruktur vil give klubberne for få kampe. Det gør nuværende faktisk også. Det er blandt andet i det lys, at man skal udvidelsen af Pokalturneringen
Du har ret i det du skriver omkring det kommercielle. Strukturen skaber flere spændende kampe og deraf - måske - øgede tv-indtægter og flere matchdayindtægter. Og klubberne holder andre hold uge (ift. hvis man udvidede til 14 eller 16 hold - så disse indtægter er fordelt på færre hænder/klubber)
Men superligaen er en “farmer” liga der lever af at sælge spillere. Set i relation til de kommercielle indtægter er spillersalg den langt største økonomiske “driver” for stort set alle klubber i ligaen (sammen med præmiepenge fra Europa for topholdene). Selvom FCK og FCM virkelig har rykket sig på den kommercielle del de seneste 5 år.
Men for en klub af Silkeborgs størrelse ville der være bedre økonomi i en udvidelse af ligaen - tror jeg. Det ville i højere grad give mulighed for at sende spillere som Biller og Boesen på græs i silkeborg fremfor i Norge. Læg Alexander Priesborg Madsen og Julius Lorents med i den pulje. Og ville vi alle skrige efter en ny 9’er nu, hvis der var 16 hold i ligaen? Der tror jeg at vi alle ville være mere trygge ved Simmelhack. Det samme gør sig gældende for Aske. Og Stuker på venstre back for den sags skyld.
Min pointe er at den nuværende struktur kan spænde ben for at klubber som SIF øger antallet af spilleminutter til spillere som dem jeg nævner herover. Spillere som med øgede spilleminutter måske - måske ikke ville kunne føre til flere og tidligere spillersalg (ved 18-19 år, fordi de allerede har fået minutter i ligaen). Spillersalg der i økonomi vil overstige den andel af økonomi SIF får i den nuværende struktur når vi taler tv-penge og matchdayindtægter contra i en struktur på 14 eller 16 hold.
Og så synes jeg da det kunne være fedt, hvis pokalturneringen blev endnu prestigefyldt som følge af en ændring af strukturen.
I Sverige har de f.eks. en gruppespil som en del af deres pokalturnering. Jeg forestiller mig det er tiltag der er gjort for at øge antallet af kampe nu når ligaen kun har 30 kampe. (Det ved jeg ikke ikke helt om jeg er fan af).