Nu er det jo vigtigt at understrege, at vi sagtens kan stå til sommer og konstatere, at vi har haft endnu en fantastisk sæson. Vi er sølle fire point fra top6 - det er ikke mere end at det sagtens kan hentes. Og mindre end top6 kan også kaldes for en fremragende sæson. Vi er f.eks. et point fra 7. pladsen. Og vi er med i pokalen.
Men jeg skal da gerne erkende, at jeg TROR, vi ender med den værste sæson siden oprykningen. Eller måske ender med noget tilsvarende til 2022-23-sæsonen, hvor vi sluttede 9’er og lige nåede at være kortvarigt i fare inden vi afsluttede sæsonen 13 point fra stregen.
For mig er den centrale midtbane den klare nøgle. Dernæst at Busch og også gerne Rödin må komme tilbage. Bakiz er måske tæt på at være lige så vigtig. Men genrejsningen af ham er også skarpt influeret af, om maskinrummet kommer i gang.
Jeg er enig i, at Mads og Mads har været for længe undervejs. Man kan håbe, at tingene lige pludselig klikker. Det skete jo med Thor efter omkring 100 kampe. Larsen har spillet 77 og har trods alt haft flere gode kampe og decideret gode perioder. Freundlich har spillet endnu færre kampe og er kun 22 år. Så det KAN jo potentielt lykkes.
Når det er sagt, virker det naivt og risikabelt at tro, at vi kunne køre videre uden Pelle uden at erstatte ham. Vi fik jo Al Hajj, og havde han ramt formen tidligere, så havde vi været ok dækket ind. Men han var han jo reelt erstatningen for Klynge - ikke Pelle. Og da vi langt inde i sæsonen solgte Pelle stod det ret klart, at Al Hajj var langt væk. Og KN udtalte endda, at han mere så Al Hajj som 10’er - altså ikke engang en del af maskinrummet længere.
Så… vi må se, hvornår og om det nuværende maskinrum finder melodien. Men lige nu virker det altså naivt både af ledelsen og dem herinde, der troede, at man bare kunne sætte Julius ind, og så skulle det nok blive fint.
Jeg håber, jeg bliver modbevist inden for de næste 13-15 kampe. Men bliver de ikke bedre, end de er nu, så tror jeg heller ikke vores placering gør. Jeg hælder til, vi overlever. Men det kan blive mere spændende end i ‘23.