4-4-2
Uanset hvad man måtte mene om Redox, så er det vel sagen (stort set) uvedkommende?
Ja, Redox har sit udspring på den yderste venstrefløj, men er modsat fx AFA eller for den sags skyld de nazistiske miljøer de afdækker ikke voldsparate. Det er en dokumentationsgruppe, som er tilmeldt pressenævnet. Kan de lave fejl, ja givetvis. Kan man være kritisk overfor dem: Helt sikkert! Det er jeg iøvrigt selv og det kan, som Dion skriver, have store konsekvenser at blive hængt ud med nazisympatier eller værre endnu. Det er hele meningen med deres arbejde, at de vil afdække den yderste højrefløj, så omverdenen kan se, hvad de indgår i med det håb, at omkostningerne socialt bliver for store, så folk forlader den del af den voldsparate ( nazistiske) højrefløj, som de afdækker.
Som sagt kan jeg selv være kritisk overfor metoderne, da et fejltrin kan have uoverskueligt store menneskelige konsekvenser. Omvendt vil jeg sige, at jeg som ung venstreorienteret på den parlamentariske venstrefløj i nullerne var glad for det dokumentationsarbejde, som gjorde, at Stiften til sidst til White Prides voldelige overfald på unge med langt hår, punkere, folk med anden hudfarve, bøsser eller blot medlemmer af Enhedslisten og SF/SFU alvorligt og begyndte at grave i det, så politiet til sidst også tog det alvorligt. Jeg kender folk, som fik så seriøse tæsk uden grund, at de stadig har psykiske og fysiske mén her 20 år efter. Og nej, de var sgu ikke på nogen "yderfløj" eller voldsparate på nogen måde. En af dem holdt en anden fyr i hånden, en anden var medlem af Enhedslisten og en tredje havde en anden hudfarve, end de fleste af os andre.
Og derfor er det eneste, som er relevant her i denne sammenhæng ikke, hvem der er budbringeren, men derimod om, hvorvidt vi har et problem i Silkeborg IF med en spirende nazistisk fankultur og om den er voldsparat eller ej, som en del af vores fanscene.
Her er jeg trods alt lidt betrygget af, at Redox primært hiver gamle heste af stalden. Ingen, hverken Nick eller andre, skal i mine øjne dømmes på en fortid, som blot er fortid. Klubben kommer med et afbalanceret svar på dette.
Men med det frontbanner, som jeg åbenbart mod min vilje også er gået bag og den radikalisering, som vi også har set på fanscenen, så er dette da et opråb, som vi andre fans og klubben bør tage alvorligt nok til at følge udviklingen tæt og passe på, at vi ikke pludseligt får en fanscene som agf i nullerne.
Og så tak til Dion for at dele med os, håber det bedste for knægten!