Jeg prøver her at gennemgå truppen, som jeg ser den samt komme med et bud på, hvordan truppen ser ud til foråret 2025, hvor vi forhåbentligt skal spille pokalsemifinale samt top 6 slutspil.
Målmand
Nicolai Larsen og Aske Andresen skal fortsætte
Forsvaret
Det er her, hvor det bliver mest spændende at se, hvor Silkeborg IF står i 2025? Ryger Oliver Sonne i transfervinduet? Forlænger vi med Rasmus Thelander? Hvad med venstre back? Vi får sandsynligvis Alexander Busch og Pontus Rödin tilbage, da de træner med truppen allerede nu.
Sandsynligheden for, at Oliver Sonne bliver solgt er nok den største i truppen, som jeg ser det. I hvert fald hvor der kommer mange millioner på bordet. Hvem skal så ind i stedet for? Adam Sørensen har været nævnt adskillige gange, men virker for dyr til SIF og vil sandsynligvis kræve, at man slår transferrekorden. Det kan man dog sagtens gøre, hvis man vil, da pengene er der og især med et salg af Sonne, så vil ledelsen mere end bare være en Superligaklub? Har de ambitioner om at blive en topklub i dansk fodbold? Eller vælger man den helt kedelige løsning, at man satser på Gammelby og et ungt talent?
Venstreback har vi skrevet utallige linjer op, det er helt klart her, at vi er dårligst besat. Indrømmet Robin Østrøm spillede en af sine bedste kampe igår imod Randers. Men offensiv, gennembrudsstærk og målfarlig bliver han aldrig. Andreas Poulsen virker for mig, som et forkert sats. Ærgerligt, men sådan er det. Jo, før vi erkender det - jo bedre. Optimalt så kender vi en klar forstærkning på denne position.
Midterforsvaret - uha. Hvor skal man starte? Rasmus Thelander virker virkelig til at bevise, at han gerne vil blive i klubben og har spillet/kæmpet fantastisk, men han har kontraktudløb. Skal vi forlænge med ham? Jaeej.
Vi har tre stærke midterforsvarer i Alexander Busch, Pontus Rödin og Pedro Ganchas. Sidstnævnte har virkelig steppet op i løbet af efteråret og jeg er meget i tvivl om, hvordan midterforsvaret skal se ud. Thelander må i hvert fald affinde sig med at blive bænkevarmer, hvis han forlænger. Omvendt vil jeg være træt af, hvis han anden dansk klub snuppede ham. Alderen spiller selvfølgelig også ind, og da de tre andre er langt langt bedre salgsobjekter end Rasmus Thelander, så må det være Thelander, som ryger ud, hvis nogen skal ud.
Vi har desuden unge talentfulde Alexander Priesborg Madsen, som også står klar i kulissen, men mere om ham senere, da jeg mener, at han skal udlejes hurtigst muligt. Især hvis Thelander fortsætter i klubben.
Med en stærk venstre og højre back, som har offensive kvaliteter, så vil jeg sige, at truppen vil være komplet til at spille med om medaljer. Så skal marginaler og held selvfølgelig også spille til vores fordel, og vi skal ikke blive ramt af større skader.
Midtbanen
På den centrale midtbane har vi også lidt af et luksusproblem, da Anders Klynge og Pelle Mattsson begge kan spille her, men også flyttes til den defensive midt (Mattsson) og 10'er positionen (Klynge). Lige nu er Mads Larsen og Mads Fruendlich foretrukket på disse positioner.
Jeg tror, at Klynge vil komme til at sætte sig på en af 8-positionerne, da han spiller samme position, som Younes Bakiz i front.
Pelle Mattsson kunne man også godt trykke frem, som i FCK-kampen, så vil den defensive midtbane kunne spilles af Julius Nielsen eller måske Jeppe Andersen.
Jeg har også spekuleret i, om Pontus, Gancias eller Busch kunne rykkes op på den defensive midtbane. Lige nu virker behovet dog ikke særlig stort, men vi har en trup lige nu med rigtig mange muligheder og gode spillere.
En ting, som jeg godt kunne tænke, at vi fik arbejdet med i vinterpausen, det er vores presspil, da det ikke er godt og vi er meget afventede i vores spil, så derfor bliver kampene imod de seks bundhold også svære for os blandt andet.
Angrebet
Tonni Adamsen er jo det helt sikre kort her, men problemet er, at jeg ikke synes, at han er den oplagte 9'er, men en meget bedre 10'er. Jeg tror, at det vil give meget til vores spil at få en 9'er, som er i feltet, og som er hurtig. Om Alexander Simmelhack er løsning, jeg ved ikke. Vi skal selvfølgelig også have noget fra bænken at skyde med, og der har Alexander gjort det fint med to mål indtil videre med meget begrænset spilletid. Vi har også et alternativ til en bomber på 9'eren positionen i Asbjørn Bøndergaard, som har gjort rigtig mange mål i Fredericia.
Vi efterlyste en 10'er i sommerens transfervindue, og det fik vi i Younes Bakiz. Han er et scoop, og han har gjort det godt både med mål og flere assist, men han har også skaffet et hav af straffespark.
Generelt er vi ved at være dækket godt ind på 10'er positionen, da jeg også antager, at Kent Nielsen vil bruge Anders Klyge på den position, når han er klar til foråret.
Lige nu mangler Ramazan Orazov og Frederik Carslen at få deres gennembrud i Silkeborg, og jeg kan også godt tvivl på, at de kommer specielt med Carlsen. Orazov arbejder meget positiv ifølge en artikel i MJA og er super professionel og brokker sig ikke over manglende spilletid. Så det er en god indskifter.
Udlejes/Sælges
Vi har en bred trup, men vi spiller ikke Europa og kan være ude af pokalturneringer. Vi har i hvert fald kun max 3 kampe tilbage i 2025, hvis vi kommer i Pokalfinalen igen, så vi kan godt skære lidt ned i bredden.
Her synes jeg, at det vil give mening at forsøge at sælge Frederik Carlsen, det virker bare ikke helt til, at han får chancen, og det er mange i køen foran ham.
Vores egne talenter, der kunne man også godt se på udlejning af Alexander Priesborg Madsen og Oskar Boesen.
Træner
Lad os få forlænget med Kent Nielsen. Det er vores største diamant på holdet, og jeg er begyndt at sove lidt utrygt om natten med udsigten til, at Kent Nielsens kontrakt udløber sommer 2026
HOLDET 2025
NICOLAI LARSEN
NY SPILLER ADAM SØRENSEN - ALEXANDER BUSCH - PONTUS RÔDIN/PEDRO GANCHAS - ROBIN ØSTRØM / ANDREAS POULSEN
PELLE MATTSSON
MADS LARSEN - ANDERS KLYNGE
CALUM MCCOWATT - TONNI ADAMSEN - YOUNES BAKIZ
(KLIK PÅ POSITIONEN (DEN GRÅ FRIKANT) OG SE HVEM JEG TROR, SOM SPILLER PÅ POSITIONEN I 2025)
BÆNK
ASKE ANDRESEN - JENS MARTIN GAMMELBY - RASMUS THELANDER - PONTUS RÔDIN/PEDRO GANCHAS - ANDREAS POULSEN/ROBIN ØSTRØM - MADS FREUNDLICH - JEPPE ANDERSEN - RAMAZAN ORASOV - FREDERIK CARLSEN - ALEXANDER SIMMELHACK