Kære alle ❤❤❤❤❤❤❤❤❤
God Læselyst 😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘
kh
tor
❤❤❤
SIF, og Værdikampen...
Vi trænger til en konstruktiv værdidebat om SIF, fans, byen, Jysk Park og hele historien bag vores gamle klub fra 1917.
Vi har at gøre med en levende institution båret af over 100 års engagement og kærlighed fra by og land til dette folkeanker og samlingssted for hele Silkeborgegnen.
Vores direktør, Kent Madsen mener, at SIF først og fremmest er en forretning med streg under forretning.
Jeg er uenig heri. For nok har god forretningssans været en væsentlig årsag til udviklingen af, og den rigdom vores gamle 107-årige forening idag besidder. Men på ryggen og skuldrene af hvad og hvem er spørgsmålet.
Svaret er, - af vores over 175 årige gamle by og alle dens indbyggere op gennem tiden.
Tipoldefar og murerarbejdsmand, Niels Christian Pallesen var med til at bygge Papirfabrikken, og familiens slægt går over 400 år tilbage her på egnen.
Vores spillere løber på banen med et logo bestående af vores byvåben, og Silkeborg IF Invest A/S bruger både byens navn og det kommunalejede stadion via Jysk Park til at understøtte deres forretning. Uden Silkeborg og Silkeborggenserne var der med andre ord ikke noget SIF, og slet ikke noget forretningsgrundlag.
Som i alle foretagener er økonomi en vigtig hjørnesten i enhver institution og virksomhed. Herom ingen tvivl. Men Silkeborg Idræts Forenings identitet er ikke en forretning.
SIF er en ånd. En ånd der bærer byens sjæle op igennem historien til nu idag.
Jeg er derfor uenig med SIFs direktør, Kent Madsen, tiltrods for min respekt for ham, når han ikke vil etablere de fornødne tiltag på Jysk Park til gavn for byens borgere og fodboldfans, såsom en servicepakke der flugter med nutidens behov, - og mener det er symptomer der bunder i et værdiskred fra SIFs side. Kent Madsens argument handler alene om penge, - han er nervøs for ikke at få sin investering hjem igen..
Hertil er mit svar med forordene in mente ;
Da man i sin tid byggede Jysk Park, takket være Kent Madsens dygtighed og velvilligheden fra byens investorer - har man desværre ikke indregnet nok ekspeditions og servicetid, særligt når Jysk Park bliver mødt af 4.000 gæster og derover.
Jysk Parks funktionsevne overbelastes i en mangelfuld konstruktion fra starten fra arkitektens side - og derfor står man med de samme tilbagevendende udfordringer 7 år efter åbningen i 2017, og regningen må samles op af forretningen bag SIF, Silkeborg Invest A/S, - og de medfødte mangler rettes op for antallet af salgsboder - herunder placeringen af disse.
Der er ofte blevet efterlyst et stærkt behov for udskænkningssteder bag Stemningstribunerne, Kristiansen Corner, Mascot - og Familietribunen. Ialt 6-7 udskænkningssteder efterlyses på de øvre afsnit. Dette afvises at være realiserbart af SIFs direktør med dét argument, at investeringen ikke kan betale sig som ordene falder i et interview fornyligt med Kent Madsen, og så er der ifølge direktøren ikke noget incitament for ham som medejer (19,28 procent) for at lave de nødvendige investeringer.
Totaloplevelsen på stadion for SIFs gæster ville ellers blive potentielt markant forbedret med en mere løsningsorienteret og pragmatisk tilgang fra Kent Madsens side.
Kent Madsen siger, at gæsterne ligger så stor en omsætning pr. tilskuer, at det for direktøren taler imod at investere, - havde den derimod, ironisk nok, været utilfredsstillende, - ville man så reagere på kritikken ? Silkeborg og Silkeborggenserne har trofast oparbejdet en goodwill siden 1917, - og dermed en stærk stemme i etableringen af et funktionelt Jysk Park - hvor antallet af serviceboder flugter med efterspørgslen.
Disse Nøgletal understreger fansenes indflydelse og tilstedeværelse på Jysk Park ;
Siden åbningen i 2017 har SIF genereret et samlet overskud før skat på 228 millioner kr. Læg dertil forventningen for indeværende regnskabsår som lyder på 52-60 millioner kr. - altså et samlet overskud på over en 1/4 milliard siden åbningen.
Seneste regnskab viser en egenkapital i moderselskabet, Silkeborg IF Invest A/S på 348 millioner, på vej mod den halve milliard kr.
Matchdayindtægterne (Entré + Salg i boderne) for de seneste to år tegner sig for 22,7 millioner kroner.
Fansenes engagement har enorm indflydelse som 12. mand på lægterne på hjemme og udebane. Man kan jo bare spørge spillerne, - og det har altsammen værdi i form af point og placeringer og dermed har Silkeborggenserne, foruden deres dyre TV-pakker hjemme i stuerne, absolut indflydelse på klubbens TV-indtægter, som de seneste 2 år lød på 46,7 millioner kr.
Så skulle SIF alligevel forbarme sig overfor sine fans, og som SIF bør, imødekomme deres ønsker om at investere i nogle tidsvarende forhold der afspejler det reele behov for service på Jysk Park, så ved han hvor han kan finde pengene.
Det ligner, at man siden rekonstruktionen i 2002 har glemt hvad rødder man kommer fra, og hvad grundlaget egentlig er for SIFs eksistensberettigelse sammen med de altid loyale og lokale sponsorer.
Sportslige resultater og Papirfabrikken er vigtige hjønestene i SIFs økonomi-lokomotiv - men det kalder på ydmyghed og respekt for fanbasen og Silkeborggenserne, hvis ikke SIF skal ende med helt at miste ånden fra 1917, - og blot henstå som en forretningscase og afkast på børsen som drivkraft - og ikke dén fællesånd som alle SIF'ere kommer ud af.
Vi står med andre ord ved en skillevej som kalder på en 'SIF revolution' indefra igennem reformer og initiativer der først og fremmest prioriterer fodbolden. Jysk Park, Silkeborg og SIFs fans. Det handler om at give noget tilbage til fællesskabet af dén svimlende formue genereret af Silkeborgs rødder.
SIFs egne værdier ; Vilje, Format og overskud - skal man imidlertid spejde langt efter med henblik på et Jysk Park Version 2.0 efter nutidens servicestandarder.
Undertegnede har gennem debatindlæg i avisen efterlyst investeringer i Jysk Park og fansene ved flere lejligheder med ringe svardiciplin fra SIF.
At gemme pengene væk under Papirfabrikken og mursten rundt i byens gader, til glæde og gavn for 'Pensionsselskabet' Silkeborg IF Invest A/S er en svær størrelse at forlige sig med - og langt fra datterselskabet, Silkeborg IF Fodbold A/S - eller det vi kender som SIF.
I detaljen ligger kærligheden, og når man samler alle de små optimeringer i ét, så flytter det på de store parametre på den lange bane i form af nye fans, større besøgstal og en samlet set større glæde ved at gå til fodbold..
Hvis ikke det er byen og de 12.000 medrejsende fans til Pokalfinalen det handler om, hvem er det så ???
Bonus..
Efter forgæves henvendelser til Kent Madsen, kunne det ellers give særligt de yngste samt ældre besøgende gæster bedre betingelser for at nyde grillpølserne med idéen om 'fold ud' borde der monteres på Jysk Parks frie betonvægge (vist nedenfor)
https://www.amazon.com/SafeRacks-Mounted-Folding-Collapsible-Workbench/dp/B09WY9CNPF
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
kh
tor
PS : Send gerne videre
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️