Jesper-Johannesen Vi får meget roser for spillestilen i Superligaen, men er den gennemgående videre ned i talentudviklingen?
Godt spørgsmål, som jeg også har funderet over. Jeg mener at have hørt Jesper Stüker sige, i Mediano-regi, at der er nogle ret gennemgående elementer, som er ens- bl.a. at Format- Vilje- Overskud sloganaet arbejder man ret intens med allerede på u-12/13 niveau. Hvis vi skal prøve at oversætte det til nogle spillemæssige termer, så kunne format være noget med, at spille attraktiv fodbold eksempelvis osv. Men jeg mener også at Stüker har sagt, at hvis der er nogle u-hold, nogle ungdomsspillere, som har nogle helt andre kompetencer, så vil man selvfølgelig ikke underminere det.
Hvis du læser nogle af kampreferaterne fra u-holdende, så handler rigtig mange af trænerkommentarerne om, hvor gode/dårlige SIF har været på bolden, at hvor gode/dårlige SIF har været til at modstå modstanderens fysiske pres i de respektive kampe. Det er jo ret genkendeligt må man sige.
En anden indikator er også, at reserveholdet stiller op i samme formation som 1.holdet- det mener jeg, at Kent Nielsen fortalte i en artikel for et par uger siden.
Og så er det vigtigt at huske på, at de bedste u-19 spillere jo også træner med på førsteholdet, og indgår i førsteholdstruppen, hvorfor den er så stor. Det ligger der jo også en hvis form for kontinuitet i.