Velkommen! Log ind Opret en ny profil NYESTE INDLÆG

Advanceret

Silkeborg historie

Skrevet af Forza 
Silkeborg historie
03-07-2008 kl. 18:38
Sidder lige og læser om Silkeborgs historie, og jeg troede det var Michael Drewsen som "lavede" Silkeborg, men så faldt jeg over dette på www.silkeborghistorie.dk :

For at forstå motivet i byvåbnet må man kende sagnet om bisp Peder. Det kendes i mange varianter, og der er ingen historisk realitet i det. Her bringes sagnet i en af de ældste, skriftlige gengivelser fra Danmarks Folkesagn af J. M. Thiele fra 1843:

"Fire mil fra Århus, nærved Gudenåen, ligger den gamle gård, Silkeborg, i en lystelig egn, omgivet af skove og søer. Den skal have fået dette navn af en bisp, hr. Peder, som engang ville bygge sig en gård, men længe ikke vidste, hvor han ville bygge. Engang sejlede han på Gudenåen og tog da undervejs sin silkehue af hovedet og lod den flyde på vandet, sigende, at hvor den flød i land, der ville han bygge gården. Således fandt han stedet, og da gården var bygget, kaldte han den Silkeborg".

hvem var Michael Drewsen så? Det er jo bisp Peder der sejlede på Gudenåen og lavede borgen og det var Drewsen som jeg troede sejlede på Gudeåen og fandt lavede borgen?
Re: Silkeborg historie
03-07-2008 kl. 20:32
Drewsen lavede papirfabrikken, som var starten på "byen Silkeborg".
03-07-2008 kl. 23:55
Drewsen byggede "bare" papirfabrikken,det satte liv i byen,men der har været nogen længe før ham,man mener at "slotsholmen"er fra ca.1400 tallet.

Byens ældste bygning er Silkeborg Hovedgård (der hvor der er museum i dag)den er fra 1767 og drewsen byggede først papirfabrikken i 1844.

Mvh

Ollie
04-07-2008 kl. 00:02
Jeg glemte lige noget,tror du ikke du forveksler det med gudenåen lidt,jeg tror det eneste Drewsen havde med gudenåen at gøre,det var at han jo brugte masser af pramdragere til atfragte foskellige varer til og fra fabrikken.

Mvh

Ollie
04-07-2008 kl. 01:19
Mange tak for svarene!

Jeg tror, at det jeg mente med Gudenåen var det med bisp Peder, som sejlede på åen smiling smiley
04-07-2008 kl. 08:08
ollie1 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg glemte lige noget,tror du ikke du forveksler
> det med gudenåen lidt,jeg tror det eneste Drewsen
> havde med gudenåen at gøre,det var at han jo
> brugte masser af pramdragere til atfragte
> foskellige varer til og fra fabrikken.
>
> Mvh
>
> Ollie

Ja og så brugte han i høj grad også vandet som drivkraft til fabrikken...
Forfatter:

Din email:

Emne:

Besked: